Les basses naturals, ruta per la riquesa interior del litoral

La ruta

La ruta de les basses naturals és una proposta singular ideada perquè et deixis emportar per la riquesa interior del litoral de l’Ampolla. Un passeig entre escenaris de verds tan intensos que semblen extrets de novel·les fantàstiques.

Entre jardins plens d’oliveres i garrofers, envoltats de vegetació verge i bosquets de pinars que alleugeren el camí amb una mica d’ombra, aquest itinerari et sorprendrà amb petits racons que marquen la nostra història i costums.

Les basses naturals

Les basses naturals formen part de la història i els costums del nostre poble. Aquestes basses d’argila, tot i dir-se basses naturals, de fet, no ho són, sinó que són obra de l’home i la seva finalitat era la de servir com a abeurador per als animals.

Itinerari

Ruta  Camí GR

• 1
    (0.000 m) Punt de sortida: Barranc de Sant Pere. Camina per la vora del barranc i passa per sota del pont fins a arribar a la bifurcació, on hauràs de girar a l’esquerra.
  • 2
    (0.300 m) Bifurcació: gira a la dreta i creua els dos túnels.
  • 3
    (0.500 m) Bifurcació: gira a la dreta i continua recte pel camí asfaltat paral·lel a l’autopista. Arribaràs a una nova bifurcació, on hauràs de girar a l’esquerra. A uns 1.100 metres, gira a la dreta a la nova bifurcació que trobaràs. Després continua recte direcció camí de Pitxó.
  • 4
    (3.700 m) Bifurcació: gira a l’esquerra i continua pel camí que hi ha envoltat de pins.
  • 5
    (4.200 m) Bifurcació: gira a la dreta i continua recte.
  • 6
    (4.600 m) Forn àrab. La Bassa de les Clotes. Continua pel camí asfaltat cap a la dreta. Quan arribis a la següent bifurcació, gira a l’esquerra.
  • 7
    (5.800 m) Antic poblat dels Garidells.
  • 8
    (6.300 m) Antic forn de calç. Continua recte pel camí asfaltat. A la bifurcació, gira a l’esquerra i continua recte pel camí asfaltat. Seguint per aquest camí, trobaràs tres noves bifurcacions; continua sempre recte.
  • 9
    (6.900 m) Bifurcació: gira a l’esquerra. A les següents bifurcacions, continua recte pel camí asfaltat.
  • 10
    (10.500 m) La Bassa d’Enmig. Continua recte.
  • 11
    (11.900 m) Bifurcació: gira a l’esquerra. Antic forn de calç i antiga pedrera. A partir d’aquí, trobaràs dues bifurcacions. A la primera gira a la dreta i, a la segona, a l’esquerra.
  • 12
    (13.100 m) Bifurcació: gira a l’esquerra. Trobaràs dues bifurcacions més: en els dos casos gira a la dreta.
  • 13
    (13.400 m) Creuaràs el Barranc del Furoner. A la bifurcació, continua recte pel camí asfaltat. Bifurcació: continua recte.
  • 14
    (14.700 m) Si vas a l’esquerra, pots visitar el Jardí Botànic Medicinal Ecoherbes Park (a uns 500 metres): a la bifurcació, gira a la dreta i continua fins a arribar al jardí botànic. Després, torna al punt inicial per continuar amb la ruta de les basses.
  • 15
    (15.000 m) Per tornar al punt de sortida inicial a l’Ampolla, hauràs de girar a l’esquerra a la primera bifurcació. A la següent bifurcació, gira a la dreta i torna a creuar els túnels. A la bifurcació, gira a la dreta i passa per sota del pont.

Albirament d’aus

L’albirament d’aus en aquesta ruta es complementa a la perfecció amb el de l’itinerari Els jardins d’oliveres, si bé en aquests punts podem gaudir més fàcilment d’altres espècies més vergonyoses que s’amaguen entre la vegetació i de les quals solament podem sentir els seus cants i/o veure-les fugaçment.

Coneix totes les rutes de birdwatching a l’Ampolla.

Codi ètic de l’observador d’aus del Parc Natural del Delta de l’Ebre.

Espècies a observar

• Mussol comú (Athene noctua)
  • Tallareta cuallarga (Sylvia undata)
  • Rossinyol (Luscinia megarhynchos)
  • Oriol (Oriolus oriolus)
  • Mussol (Tytonidae)
  • Duc eurasiàtic (Bubo bubo)

Descarrega la checklist – llista d’aus a l’Ampolla per afegir-la a la teva llista personal.

Darrers albiraments d’aus a l’Ampolla.

Informació pràctica

• Aquesta excursió es pot realitzar en qualsevol època de l’any. Et recomanem la tardor, la primavera i els dies assolellats d’hivern. Una autèntica delícia!
  • A l’estiu, la calor pot ser realment intensa, pel que és una bona idea fer la ruta a primera hora per no agafar les hores més fortes de sol. Recorda portar amb tu aigua, barret i protecció solar.
  • El temps de l’itinerari s’ha calculat pensant en una excursió de ritme tranquil. En funció de les parades que facis per delectar-te amb el paisatge, la ruta pot allargar-se considerablement.
  • Si necessites més informació sobre aquesta o les altres rutes, estarem encantats d’ajudar-te a l’Oficina de Turisme.