Els jardins d’oliveres, ruta per l’interior de l’Ampolla

La ruta

Entre oliveres i garrofers, el recorregut proposat ens portarà directes a l’interior de l’Ampolla. Com si es tractés de la crosta d’un pa molt cruixent, de tant en tant, ens trobarem amb les planes conreades obertes i tallades pels barrancs.

Aquesta passejada et permetrà observar un paisatge obert i modelat per la interacció dels elements naturals. Fixa’t en com s’han fet servir les pedres arrossegades pels torrents per aixecar les casetes de pagès i construir els marges de pedra que delimiten les finques o sostenen els vessants dels barrancs.

Com un mar d’oliveres

Entre barrancs, marges i oliveres, els camps de l’Ampolla han estat descrits per alguns autors com un mar d’oliveres. Aquest arbre forma part de la trilogia de conreus de secà característica de l’agricultura tradicional mediterrània, juntament amb la vinya i el blat.

Com en altres indrets del litoral, les difícils condicions agrícoles són les propicien una altíssima qualitat dels productes que s’obtenen. L’essència de la Mediterrània es concentra en els pocs fruits que els arbres són capaços de donar, fent que la qualitat sigui excepcional.

Abans de ser conreades, totes aquestes extensions pedregoses de garriga eren cobertes per una crosta calcària anomenada localment taperot. Els pagesos van haver d’arrencar aquestes pedres per poder plantar oliveres i garrofers. I fruit del seu enginy, van fer servir les pedres de taperot per construir marges que aguantessin la terra en els vessants dels barrancs i per aixecar les casetes de pagès.

Al llarg dels segles, tots aquests elements han modelat un paisatge obert, treballat i de gran bellesa i valor cultural que cal preservar tant com sigui possible.

Itinerari

Ruta  Camí GR

• 1
    (0.000 m) Punt de sortida: Oficina de Turisme de l’Ampolla (Ronda de Mar, 12). Surt pel passeig marítim en direcció a Camarles.
  • 2
    (1.160 m) Just abans d’arribar a la depuradora de mol·luscs, continua per la dreta pel camí del Furoner. Es tracta d’una pista asfaltada que passa per sota de la via del tren, de la carretera N-340 i de l’autopista.
  • 3
    (1.790 m) Després de passar pels tres túnels, el camí gira cap a l’esquerra i puja pel costat de l’autopista.
  • 4
    (2.120 m) Gir cap a la dreta. Continua pel camí del Furoner.
  • 5
    (3.800 m) Quan arribis a la bifurcació, continua pujant pel camí de l’esquerra.
  • 6
    (5.220 m) Poc després d’haver passat per una línia elèctrica, arribaràs a una nova bifurcació. Continua pel camí de la dreta de baixada per travessar el Barranc del Furoner i pujar fins a trobar un camí asfaltat que surt de la dreta, tot just davant d’una torre d’alta tensió.
  • 7
    (5.410 m) Gir cap a la dreta. Continua pel camí asfaltat que voreja el costat del barranc fins a arribar a una nova bifurcació. Continua baixant pel camí de la dreta.
  • 8
    (6.540 m) Continua recte, deixant el camí asfaltat a la dreta que baixa a creuar el Barranc del Furoner.
  • 9
    (7.280 m) Quan arribis a una nova bifurcació, deixa el camí asfaltat per anar a l’esquerra per un camí de terra que planeja.
  • 10
    (7.550 m) Se surt a un camí asfaltat. Continua recte avall per creuar el Barranc de Sant Pere i passar a l’altra banda per una forta pujada.
  • 11
    (8.100 m) Se surt novament a un camí asfaltat més ample. Continua recte avall.
  • 12
    (9.410 m) A l’autopista gira a la dreta.
  • 13
    (9.710 m) Túnels. Es torna pel mateix camí.
  • 15
    (12.000 m) Arribem al punt de sortida.

Albirament d’aus

A través d’aquesta ruta podràs passejar per algun dels paratges de l’interior de l’Ampolla realment sorprenents on pots gaudir de l’observació d’aus en qualsevol època de l’any. Tot i això, si pots escollir una estació, l’estiu serà una època ideal per a augmentar, i molt, la teva llista d’aquest viatge de descobriment al Delta de l’Ebre.

Conex totes les rutes de birdwatching a l’Ampolla.

Codi ètic de l’observador d’aus del Parc Natural del Delta de l’Ebre.

Espècies a observar

• Puput comuna (Upupa epops)
  • Abellerol comú (Merops apiaster)
  • Tórtora eurasiàtica (Streptopelia turtur)
  • Cogullada vulgar (Galerida cristata)
  • Lànids (Laniidae)
  • Gratapalles (Emberiza cirlus)
  • Cadernera (Carduelis carduelis)
  • Passerell (Linaria cannabina)
  • Tallarol emmascarat (Sylvia hortensis)
  • Perdiu (Alectoris rufa)

Descarrega la checklist – llista d’aus a l’Ampolla per afegir-la a la teva llista personal.

Darrers albiraments d’aus a l’Ampolla.

Informació pràctica

• Aquesta ruta només segueix el GR 92 durant el primer kilòmetre. Després, l’itinerari no està senyalitzat específicament com a ruta de senderisme. Tanmateix, podràs seguir el camí sense problemes amb la descripció de l’itinerari i el mapa.
  • Aquesta excursió es pot realitzar en qualsevol època de l’any. Et recomanem la tardor, la primavera i els dies assolellats d’hivern. Una autèntica delícia!
  • A l’estiu, la calor pot ser realment intensa, pel que és una bona idea fer la ruta a primera hora per no agafar les hores més fortes de sol. Recorda portar amb tu aigua, barret i protecció solar.
  • El temps de l’itinerari s’ha calculat pensant en una excursió de ritme tranquil. En funció de les parades que facis per delectar-te amb el paisatge, la ruta pot allargar-se considerablement.
  • Si necessites més informació sobre aquesta o les altres rutes, estarem encantats d’ajudar-te a l’Oficina de Turisme.