Els Ocells i l’Arròs, ruta pel Parc Natural del Delta de l’Ebre

La ruta

La ruta transcorre per una àrea protegida del Parc Natural del Delta de l’Ebre que et sorprendrà per la varietat d’ambients que poden observar-s’hi. Una part de l’excursió coincideix amb un itinerari naturalista que comença a la Bassa de les Olles i arriba fins al Goleró. Des d’aquest punt, es torna vorejant camps d’arròs i resseguint els límits de l’espai protegit.

Pots fer la ruta a peu o en bicicleta. Si la fas a peu, et recomanem que vagis fins al Goleró i tornis pel mateix camí. El punt de sortida pot ser des de l’Ampolla o des de l’aparcament que hi ha a la Bassa de les Olles.

Entorn natural privilegiat

Els responsables de l’encant d’aquesta ruta són la Bassa de les Olles, el Goleró i el Delta de l’Ebre. La Bassa de les Olles és la llacuna més petita del Delta de l’Ebre. Tot i les seves reduïdes dimensions, la seva privilegiada ubicació davant de la badia del Fangar i el seu entorn d’arrossars fa que aculli una important població d’aus aquàtiques i una variada flora difícil de trobar en espais tan reduïts.

El Goleró és el tram final d’un antic braç de l’Ebre que connecta el riu, a l’alçada de l’illa de Gràcia, amb la badia del Fangar. És possible que hagués estat la desembocadura del riu al segle XI. Actualment, es fa servir com a desguàs de les aigües dels arrossars quan es buiden abans de preparar la terra per a la següent collita.

Per la seva banda, el Delta de l’Ebre ofereix un dels paisatges lacustres més atractius de la Mediterrània. L’interior d’aquest petit paradís terrenal està dominat pels arrossars, que fan que el paisatge canviï completament segons l’estació de l’any.

Els hiverns inunden el paisatge amb els tons marronosos que mostra la terra fèrtil. A la primavera, es para el temps en un territori de fantasia on els camps es transformen en miralls d’aigua quan s’inunden els camps. A l’estiu, les plantes d’arròs trenquen l’aigua i una immensa catifa verda es desplega al llarg de kilòmetres, fins que a finals d’estiu, els grans d’arròs es tornen tan daurats com el Sol mentre esperen la collita.

Itinerari

Ruta  Camí GR

• 1
    (0.000 m) Punt de sortida: Oficina de Turisme de l’Ampolla (Ronda de Mar, 12). Surt pel passeig marítim en direcció a Camarles, pel GR 92.
  • 2
    (1.940 m) Deixa la carretera que va a Camarles, per on continua el GR, i gira a l’esquerra seguint pel costat de la platja de l’Arenal. Aquí entraràs a l’espai protegit de la Bassa de les Olles (Parc Natural del Delta de l’Ebre). Davant podràs veure una torre-mirador des d’on pots observar la llacuna i el paisatge dels voltants.
  • 3
    (3.980 m) Gola de la Bassa. Creuaràs per sobre de les rescloses de ciment. Hauràs d’anar tot recte, passant pel davant d’una caseta que deixaràs a la dreta. Segueix el canal fins a trobar un pont que et permeti creuar. Després, has de seguir el corrent de l’aigua (el canal et quedarà a l’esquerra) per un camí de carro que abans d’arribar a la platja girarà a la dreta en direcció al Goleró.
  • 4
    (5.180 m) El Goleró. Has de sortir pel camí asfaltat que arriba dels camps d’arròs.
  • 5
    (5.650 m) El pont et queda a l’esquerra. No el creuis i continua per la vora dels camps.
  • 6
    (7.050 m) Gira a l’esquerra i creua el canal per un pont. Continua per la pista asfaltada, deixant la caseta que trobaràs a la dreta, fins a arribar a la carretera.
  • 7
    (8.630 m) Continua per la dreta, deixant successivament a l’esquerra els ramals a Deltebre i a Camarles.
  • 8
    (10.600 m) A l’encreuament, continua recte.
  • 9
    (11.440 m) Platja de l’Arenal. Arribat aquí, torna a l’Ampolla pel mateix camí d’anada fins a arribar al punt de sortida.
  • 10
    (14.000 m) Arribem al punt de sortida.

Albirament d’aus

La riquesa ornitològica d’aquesta ruta és deguda a la seva ubicació en l’hemidelta nord, transcorrent per gran del Parc Natural del Delta de l’Ebre i en el que està inclòs l’itinerari de la llacuna de les Olles. L’altre atractiu ornitològic d’aquest itinerari és lo Goleró, un punt d’atracció d’aus per tractar-se d’una zona rica en alimentació.

El millor moment per a l’observació d’aus aquí és durant la hivernada i els passos migratoris, tant el prenupcial com el postnupcial i, com sempre, durant les primeres i darreres hores del dia. En tractar-se d’un lloc a mig camí entre el Fangar i la platja de l’Arenal, es converteix en un lloc de tràfic habitual que facilita el gaudiment de diferents espècies d’aus en qualsevol moment del dia.

La riquesa ornitològica en aquesta ruta radica en aus aquàtiques. Les aus limícoles es troben en gran nombre durant l’hivern, creant un espectacle visual que et faran passar una bona estona. Veure com recorren la badia del Fangar en cerca d’aliment o bé trencant-te el cap per poder identificar les diferents espècies que es repleguen a descansar.

Espècies a observar

• Corb marí (Phalacrocorax carbo)
  • Ardeids (Ardeidae)
  • Flamenc (Phoenicopterus)
  • Becplaner comú (Platalea leucorodia)
  • Capó reial (Plegadis falcinellus)
  • Anàtids (Anatidae)
  • Cabussó emplomallat (Podiceps cristatus)
  • Gavines (fam. Laridae)
  • Estèrnids (Sternidae)
  • Limícoles (Charadriiformes)

Descarrega la checklist – llista d’aus a l’Ampolla per afegir-la a la teva llista personal.

Darrers albiraments d’aus a l’Ampolla.

Informació pràctica

• La ruta proposada només segueix el GR 92 fins a la platja de l’Arenal. Després, l’itinerari no està senyalitzat específicament com a ruta de senderisme. Tanmateix, podràs seguir el camí sense problemes amb la descripció de l’itinerari i el mapa.
  • Aquesta excursió es pot realitzar en qualsevol època de l’any. Et recomanem la tardor, la primavera i els dies assolellats d’hivern. Una autèntica delícia!
  • A l’estiu, la calor pot ser realment intensa, pel que és una bona idea fer la ruta a primera hora per no agafar les hores més fortes de sol. Recorda portar amb tu aigua, barret i protecció solar.
  • El temps de l’itinerari s’ha calculat pensant en una excursió de ritme tranquil. En funció de les parades que facis per delectar-te amb el paisatge, la ruta pot allargar-se considerablement.

• Si necessites més informació sobre aquesta o les altres rutes, estarem encantats d’ajudar-te a l’Oficina de Turisme.